Som resten av verden har også markedsføringen blitt svært digital de siste årene. Ettersom generasjon Z har en enorm kjøpekraft, men også en enorm tilstedeværelse på nettet, er vi nødt til å bevege oss samme veien som den yngre generasjonen. For mange kan online markedsføring virke litt gresk, og det kan være en del nye ord du må vende deg til.

I denne artikkelen skal vi hjelpe deg litt på veien ved å introdusere deg til noen strategier og elementer du bør tenkte over når du skal drive markedsføring på nett.

Push marketing

Tidligere har markedsføring for det meste gått ut på å dytte produkter på kunder, push marketing. I de senere år har det blitt mer og mer viktig å kunne tilby forbrukerne en verdi som gjør at de selv viser interesse til produktet, pull marketing. Det er noe av det mange bedrifter har begynt å fokusere på med sin online markedsføring. Forbrukerne i dag, spesielt de yngre, vet godt at det kan lønne seg å søke opp omtaler og sammenlikne produkter før man bestemmer seg for et produkt. Dette gjør at pull marketing ikke lenger er like effektivt.

Så hva skal du gjøre for å dra de unge forbrukerne mot deg? Som sakt så vet de godt hvordan de selv skal bruke Google til å finne produkter. Dermed kan søkemotoroptimalisering være et godt alternativ, spesielt for bedrifter med nettbutikk. Søkemotoroptimalisering er en strategi der du optimaliserer innhold i artikler og på nettsider slik at Google finner ditt innhold mer attraktivt, og dermed plasserer det høyere på oversikten over søkeresultater. Du kan ved bruk av riktig nøkkelord og søkeord havne høyt hos Google, og forbrukerne havner dermed rett på ditt domenenavn.

Markedsføring på sosiale medier

Markedsføring på sosiale medier har også vokst enormt de siste årene. Du trodde kanskje at emneknagger, eller hashtags som det også kalles, var helt ut på dato og bare noe den eldre garde drev med på Facebook? På Instagram er det faktisk veldig effektivt dersom du vet hvilke hashtags du skal bruke. Dersom du i tillegg legger til en geo-tag, altså legger ved et sted, på bildene dine så har du optimalisert bildet ditt allerede. Disse to funksjonene gjør nemlig at posten din blir aktuell hos flere av Instagram sine underkategorier, og det blir lettere for brukerne å finne akkurat ditt innlegg.

Insta-feed har du kanskje også hørt om? Forbrukere i dag foretrekker sammenheng. Bildene, fargene, hele inntrykket skal ha en sammenheng med hverandre, men også en sammenheng med bedriften. Det er en liten gylden regel som sier at de 9 siste bildene dine skal representere hele profilen. Så dersom du selger t-skjorter og du normalt legger ut et produkt bilde, en kunde med ditt produkt, et bilde med kun tekst og et produksjonsbilde i ny og ned, bør alle disse bildene representeres innenfor de siste 9 bildene.

Det kan kanskje virke litt overfladisk og litt gresk, men dette er noen gode tips til hvordan du kan optimalisere din online markedsføring.