Startside og Portal

Nyetablerte foretak velger skytjenester

Etterspørselen på software som en tjeneste vokser

I takt med at flere nyetablerte foretak innser fordelene med å legge blant annet bokføring og kundehåndtering i en nettsky, vokser etterspørselen på software as a service, SAAS. For de aller fleste innebærer dette lavere kostnad og økt konkurransefortrinn.

SAAS gir flere konkurransefortrinn

Ny teknologi skaper helt nye digitale forretningsmuligheter og endrer raskt markedet og kundenes handlemåter. En undersøkelse som ble gjort av IBM tidligere i år viser at software as a service, ikke bare er kostnadsbesparende, men også gir flere konkurransefortrinn. Skytjenester gjør det mulig å raskere lansere nye produkter og tjenester i markedet, og dessuten blir kundeopplevelsen forbedret. Prinsippet er enkelt den skybaserte programvaren eies og drives av en leverandør som tilbyr programvaren som en tjeneste for deg som kunde. Din datamaskin kobles til det skybaserte programvaren via internett, og som oftest gjøres det via en vanlig nettleser.

Fleksibel plattform med tilgang til andre forretningssystemer

De som bruker skytjenester får mange fordeler. For eksempel gjør skalerbarheten det mulig på en enkel måte å tilpasse løsningen for dine unike behov. Dette er også fordelaktig for nyetablerte foretak med SAAS betaler du ikke mer enn det du behøver, men kan raskt øke omfanget av bruken når din virksomhet vokser. De som skal starte en nettbutikk kan velge en skyløsning hvor leverandøren har ansvaret for drift og utvikling, og du som bruker får en fleksibel plattform med tilgang til andre forretningssystemer, slik som regnskap og fakturering .

SAAS: Du betaler bare for den tjenesten du bruker

En annen fordel er at SAAS gir deg tilgangen til informasjonen på nettskyen fra hvor som helst, når som helst og via flere enheter; datamaskiner, smarttelefoner og nettbrett. Du betaler bare for den tjenesten du bruker, forbruk per måned, valgte funksjoner, antall brukere etc., og du slipper startkostnader både for maskin- og programvare.

De fleste leverandører har gjort store investeringer i sikkerhet og sikkerhetskopiering din informasjon vil alltid være lagret. Ettersom du ikke er ansvarlig for lisenser, slipper du å ha oversikt over oppdateringer, og får automatisk tilgang til den nyeste versjonen av programmet.

Gi ditt regnskapsbyrå tilgang til bokføringen din

Skybaserte løsninger kan også forbedre samarbeidet mellom deg og dine samarbeidspartnere. Du kan for eksempel velge et regnskapssystem som gir ditt regnskapsbyrå tilgang til bokføringen din direkte på nettet, noe som vil spare mye tid. At SAAS sparer mye tid er svært gunstig, spesielt for et nyetablert foretak.

Men økonomisystem er langt i fra den eneste skybaserte løsningen du kan få nytte av som et nyetablert foretak. I takt med økningen av bl.a. sosiale medier, mobiler og e-handel velger flere å legge sin kundehåndtering, CRM, i nettskyen. Det samme gjelder for e-post og kundekommunikasjon/e-postmarkedsføring. Under ligger en liste over noen leverandører innenfor disse tre områdene. Hvem du velger avgjøres naturligvis av dine og ditt foretaks behov.

e-conomic, www.e-conomic.no

Et komplett nettbasert regnskapssystem som bl.a. gir god oversikt over ditt budsjett, hjelper deg å raskt komme i gang med fakturering og på en enkel måte lager balanse-, resultat- og momsrapporter.

Zoho, www.zoho.com

Et system for kundehåndtering som effektiviserer administrasjonen, optimaliserer salgsprosessen og hjelper deg å selge mer.

Webcrm, www.webcrm.com

Et brukervennlig CRM-system som tilbyr nødvendige funksjoner for effektiv kundehåndtering

E-post og kundekommunikasjon/e-postmarkedsføring

Mailchimp, www.mailchimp.com

Icontact, www.icontact.com

Hjelper deg med å designe og håndtere din e-postmarkedsføring bl.a. gjennom målrettet og segmenterte utsendelser.

Det er mange praktiske spørsmål som man må ta stilling til som et nyetablert foretak. Som nevnt så vil riktig bruk av SAAS-løsninger føre til både sparing av tid og penger, men det er viktig å først tenke igjennom hva du trenger hvilke prosesser trenger du hjelp med?

Benytt gjerne prøveversjoner. De fleste tjenester har en gratisperiode på mellom 15-30 dager og gir deg muligheten til å teste funksjoner og brukergrensesnitt i ulike systemer. Vær obs på at du kan bli bundet av programmets avtale etter den første perioden, så ikke glem å lese avtalen nøye.